Wat is Beelddenken?
Wat is Beeldenken?
Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen, niet in woorden en begrippen. Een beelddenker ziet in één oogopslag het geheel. Alle informatie komt gelijktijdig binnen. Beelddenken is ruimtelijk, associatief denken. Daardoor overziet een beelddenker snel het geheel en kan hij vlot een oplossing bedenken. Het goed onder woorden brengen van die oplossing is echter lastig.
Zoals je kunt lezen is beelddenken erg mooi! Beelddenken is een talent, waardoor je snel dingen doorziet en creatieve oplossingen bedenkt waar anderen niet opkomen. Beelddenken moet je koesteren als prachtig geschenk. Problemen op school ontstaan, als het taaldenken (begripsdenken) niet net zo goed ontwikkeld wordt als het beelddenken. Het pure beelddenk-kind krijgt bijvoorbeeld de uitleg van de leerkracht niet mee, omdat deze te talig is, of in losse stukjes wordt gegeven en niet vanuit het overkoepelende geheel. Een beelddenker haakt dan af, of raakt de weg kwijt. Gelukkig zijn er tips voor leerkrachten, kind en ouders om op school met je beelddenktalent om te leren gaan!
Vraag jij je af of jouw kind een grote voorkeur voor beeldenken heeft? Lees dan onderstaande veel voorkomende kenmerken door en bekijk of je jouw kind hierin herkent.

Veel voorkomende kenmerken bij beelddenkers
- Spiegelen van letters (b/d) en cijfers (3 en 5 andersom)
- Leest langzamer en maakt veel fouten tijdens het lezen (soms diagnose dyslexie)
- Moeite met automatiseren (tafels, hoofdrekenen)
- Geen tijdsbesef (tijdstippen en tijdsduur zeggen het kind niks)
- Moeite met klokkijken
- Probleem met vasthouden pen (verkeerde pengreep) en/of slecht handschrift
- Concentratieproblemen op school en bij uitleg op sport, dromerig of snel afgeleid (soms diagnose ad(h)d)
- Moet instructies vaker horen (laten zien werkt beter dan vertellen)
- Moeite met stilzitten
- Plannen en overzicht bewaren = moeilijk
- Disharmonisch beeld (scoort soms hoog, soms laag) of: is slim, maar ‘het komt er niet uit’.
- Werk is niet netjes, dingen staan schots en scheef in een schriftje. Staatdelingen met de hapmethode niet netjes onder elkaar, fouten worden snel gemaakt.
- Kind maakt vaak slordigheidsfouten.
Soms ook aanwezig:
- Levendige fantasie en creatief
- Doet voordat het denkt (impulsief)
- Gevoelig voor de houding van de leerkracht
- Gevoelig voor labels in kleding, naadjes in sokken, etc.
- Hoort, voelt, ziet alles
- Moeite met veranderingen
- Bedplassen, moeite met plas ophouden (zelfs nog in de bovenbouw)
- Dingen blijven in het hoofd zitten, moeten eruit (’s avonds vertellen aan ouder, of opschrijven, anders niet kunnen slapen)
- Ouders herkennen de visuele manier van denken bij zichzelf, het beleven van de wereld i.p.v. deze te beredeneren
- Dyslexie, ad(h)d en/of leerproblemen zitten in de familie
- Ook allergie, astma en oorontstekingen komen veel voor bij deze gevoelige kinderen en/of zitten in de familie
Tips (Literatuur en websites)
Op deze website vind je veel duidelijke informatie over beelddenken. Bij dit opleidingscentrum heb ik mijn opleiding tot beelddenkccoach gevolgd.
- https://stichtingbeelddenken.nl/
Hier vind je informatie over en wetenschappelijke onderzoeken naar beelddenken.