Over Carlien

Al bijna 20 jaar heb ik inmiddels gewerkt in het onderwijs, in verschillende functies en op verschillende plekken. Ik ben begonnen als eerstegraads docent Nederlands op een middelbare school. Daarna werd ik lerarenopleider en ging ik zelf docenten opleiden, zowel leerkrachten basisonderwijs, als docenten voortgezet onderwijs. Vele andere rollen volgden, zoals: stagebegeleider, onderzoeksbegeleider, studieleider, projectleider, coach, adviseur en nog veel meer. 

En dat alles deed ik om kinderen, jongeren en docenten in hun kracht te zetten, te leren wie ze zijn, wat ze kunnen en ze de tools mee te geven om optimaal te functioneren. Vaardigheden die ik daarbij inzet zijn: overzicht bewaren, motiveren, verbinden, luisteren en inleven. 

Door mijn eigen kinderen, heb ik mij de afgelopen 13 jaar steeds meer verdiept in kinderen die net iets anders leren, doordat ze hooggevoelig zijn, hoogbegaafd, AD(H)D hebben, of dyslexie. Dit zijn prachtige kinderen, die in het reguliere onderwijssysteem echter niet altijd goed uit de verf komen. Zij gebruiken meer dan anderen hun rechter hersenhelft. Ik heb een opleiding tot beelddenkcoach gevolgd, die kennis gebundeld met mijn lange onderwijservaring en nu zet ik dit alles in om kinderen met een rechtsdenkend brein te ondersteunen. 

Het belangrijkste vind ik dat het kind (weer) zelfvertrouwen krijgt, zichzelf op grote waarde weet te schatten en over de juiste tools beschikt om op school goed mee te kunnen. 

Ook denk ik mee met scholen over alternatieve onderwijsvormen, waarbij alle kinderen tot hun recht komen. Vaak spelen belevend leren, bewegend leren en natuurlijk leren daarin een grote rol. 

Een gelukkig kind, is goud waard!

Carlien Jung