Informatie voor scholen

Inhuur vanuit het Samenwerkingsverband om beelddenk-kinderen (en/of leerkrachten) te ondersteunen is mogelijk.

Vaak hebben deze kinderen al een diagnose, zoals ad(h)d of dyslexie, waardoor financiële ondersteuning kan worden aangesproken.

Tips voor leerkrachten:

- Geef top-down les i.p.v. bottom-up (werk vanuit het geheel: waar zijn we mee bezig en wat is het einddoel?). 

- Werk visueel-ruimtelijk met het kind (teken, beweeg, beeld uit, doe voor).

- Bedenk beeldende verhaaltjes bij alles wat lastig is (de 5 heeft een dikke buik, geen dikke kont).

- Denk aan de plek in de klas (niet bij een raam of deur, niet midden tussen de kinderen of naast afleiding, liever in een hoek, of dicht bij de leerkracht).

- Gebruik humor en fantasie, dit houdt de beelddenker bij de les.

- Laat het kind regelmatig even bewegen, even tekenen, of iets anders doen dan stilzitten en luisteren.

- Word niet boos als het kind niet luistert: het hoort je echt niet (of maar half) en zit in zijn eigen wereld. Loop erheen en tik het met humor en liefde even aan om aandacht te krijgen.